سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشاوره روانشناسی ترک اعتیاد در سایت ویکی روان

مشاوره اعتیاد چیست؟

مشاوره اعتیاد نوعی مشاوره روانشناسی تخصصی است که به فرد مبتلا به انواع اعتیاد کمک می کند تا بتواند آن را برای همیشه ترک کند. مشاوره روانشناسی ترک اعتیاد همانطور که از نامش پیداست بر مبنای گفتار درمانی بنا شده است و مشاور روانشناس در جلسات مشاوره اعتیاد آنلاین یا حضوری از تکنیک های بسیاری برای غلبه بر اعتیاد مراجعین خود استفاده می کند.

اعتیاد، یک بیماری پیچیده است که تمام جنبه های زندگی فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار می ‌دهد. با انجام مشاوره ترک اعتیاد، علائم و دلایل اصلی این بیماری و همچنین پیامدهای آن در زمینه ‌های مختلف زندگی فرد مشخص می‌ شود.

منبع مقاله:

https://www.wikiravan.com/consultation/addiction

موضوعات مشاوره اعتیاد چیست؟

مشاوره برای ترک اعتیاد شامل فرایندی برای اجتماعی شدن، بازیابی سلامت جسمی و ذهنی می باشد.

اهمیت مشاوره ترک اعتیاد

مشاوره ترک اعتیاد یکی از موثرترین روش های کنار گذاشتن انواع اعتیاد است که کمترین میزان بازگشت را به همراه دارد.

یادتان باشد، ترک عادت‌ های بد در مصرف مواد مخدر یا نوشیدنی های الکلی، یا هرگونه اعتیاد دیگر، یک موفقیت بزرگ است و شما باید به آن‌ افتخار کنید.

البته هنوز هم کارهایی بسیاری برای انجام، پیش رو دارید. سم ‌زدایی در ترک اعتیاد شروع یک فرآیند طولانی است و از طریق مشاوره ترک اعتیاد آنلاین یا حضوری، شما یاد می ‌گیرید که از هوس مصرف مواد مخدر مقابله و از بازگشت به آن اجتناب کنید.

تمرکز اصلی مشاوره روانشناسی ترک اعتیاد بر استفاده از گفتار درمانی می باد. در سراسر دنیا، مشاوره منبع اصلی درمان اعتیاد برای بسیاری از افراد است.

چرا به مشاوره ترک اعتیاد نیاز دارید؟

اعتیاد چیزی فراتر از وابستگی جسمی به مواد مخدر یا الکل است. حتی بعد از سم ‌زدایی جسمانی، وقتی بدن شما دیگر معتاد نیست، در معرض خطر بازگشت به اعتیاد قرار می ‌گیرد.

افراد زیادی هستند که پس از سم زدایی همچنان تمایل بسیار زیادی به مصرف دوباره مواد مخدر دارند، پس اعتیاد موضوعی روانی است.

برخی از عوامل روانشناختی و اجتماعی می ‌توانند محرکی باشند که منجر به عود می شوند، مانند:

  • استرس، بخصوص استرس های ناگهانی زندگی
  • نشانه هایی در محیط، مانند دیدن همسایه‌ ها و دوستان محرک
  • روابط اجتماعی ضعیف، مانند گذران وقت با دوستانی که مواد مخدر استفاده می‌ کنند

این موارد تمایل افراد به استفاده مجدد از مواد اعتیاد زا را بسیار بالا می برند.

مشاوره ترک اعتیاد آنلاین یا حضوری به شما کمک می‌ کند از هوس‌ ها فرار کنید و یاد بگیرید چطور زندگی را بدون مواد اعتیاد آور و یا الکل ادامه دهید.

علائم اعتیاد به مواد مخدر چیست؟

در مشاوره اعتیاد، اولین قدم این است که شما مشکلتان را قبول داشته باشید. اگر برای مدت طولانی از مواد مخدر استفاده نمی ‌کنید، درک این که آیا شما اعتیاد دارید یا نه، دشوار است به همین خاطر مشاور ترک اعتیاد باید در این مورد تصمیم بگیرد.

نقش مشاوره در ترک اعتیاد، در روند بازیابی جسمانی و روانی افراد متقاضی بسیار زیادی می باشد و روند غلبه بر اعتیاد را سرعت می بخشد.

در زیر برخی از نشانه ‌های بررسی این موضوع وجود دارد که می‌ تواند نشان دهد که شما اعتیاد دارید یا خیر؟

  • تمایل دارید هر روز یا چند بار در روز مواد مخدر مصرف کنید
  • شما مواد مخدر بیشتری و برای مدت طولانی‌ تری مصرف می‌ کنید
  • در می‌یابید که می‌خواهید بیشتر تنها باشید
  • شما به اطرافیان خود دروغ می‌گویید، برای بدست آوردن مواد مخدر بیشتر کارهای خطرناک انجام می ‌دهید و دزدی می ‌کنید
  • وقتی سعی می‌ کنید از مصرف مواد مخدر دست بکشید، احساس مریضی می‌ کنید
  • بیشتر وقت خود را صرف فکر کردن به مواد مخدر می‌ کنید و آنها را مصرف می‌ کنید، از آنها استفاده می‌ کنید یا از آنها بهبود می ‌یابید

چه زمانی باید از یک مشاور ترک اعتیاد خوب کمک بگیرید؟

اگر علائم ذکر شده در بالا را در خود می ‌بینید پس حتما باید به دنبال کمک گرفتن از یک مشاور ترک اعتیاد خوب باشید.

درمان اعتیاد به مواد مخدر زمان و حمایت لازم را می ‌طلبد، بنابراین یافتن کمک حرفه ‌ای یک گام بزرگ است.

انواع مشاوره ترک اعتیاد

مشاوره به دو شکل انجام می شود:

  1. مشاوره اعتیاد آنلاین
  2. مشاوره اعتیاد حضوری

1- مشاوره اعتیاد آنلاین

در مشاوره آنلاین اعتیاد، فرد متقاضی و مشاور روانشناس متخصص، از طریق اینترنت جلسه مشاوره ترک اعتیاد آنلاین تصویری و یا صوتی برگزار می کنند.

با توجه به فراگیر شدن اینترنت و سهولت در استفاده از آن، پیدا کردن مشاور آنلاین اعتیاد چندان مشکل نیست.

با این روش می توانید از سراسر دنیا جلسه مشاوره آنلاین برای ترک اعتیاد با مشاور مورد نظرتان برگزار کنید.

2- مشاوره اعتیاد حضوری

همانطور که از نامش پیداست، این جلسات مشاوره اعتیاد در دفتر مشاوره و به صورت حضوری برگزار می شود.

فواید مشاوره آنلاین اعتیاد

بزرگترین مزیت مشاوره آنلاین اعتیاد سهولت در استفاده و دسترسی به تعداد زیادی مشاور روانشناس آنلاین ترک اعتیاد می باشد.

به طور کلی، مشاوره آنلاین اعتیاد در ویکی روان به شکل صوتی و تصویی برگزار می گردد و همین امر اثرپذیری آن را بسیار بالاتر می برد.

انواع مختلف مشاور ترک اعتیاد

درمان ‌های متعددی برای مشاوره روانشناسی درمان اعتیاد به مواد مخدر وجود دارد.

هیچ یک از روش ها بهتر از روش دیگر شناخته نشده است و به همین ترتیب، برای همه افراد متقاضی به کنار گذاشتن اعتیاد، یک رویکرد خاص و مشخص کارساز نیست.

بنابراین، برنامه درمانی در مشاوره روانشناسی ترک اعتیاد متناسب با اعتیاد و خصوصیات فردی متقاضی تنظیم می گردد.

مشاوره درمان اعتیاد معمولا شامل ترکیب جلسات درمانی متفاوت است و بر آموزش افراد در بازیابی مهارت‌ های مورد نیاز، هوشیاری در وضعیت‌ های مختلف و استفاده نکردن مواد مخدر یا الکل متمرکز است.

رفتار درمانی شاید متداولترین روش درمانی است که در طول توان‌ بخشی مواد استفاده می‌ شود و رویکرد کلی رفتار درمانی با انواع تکنیک ‌های موثر سازگار شده است که عبارتند از:

1- رفتار درمان شناختی (CBT)

این تکنیک برای انواع مشاوره اعتیاد آنلاین و حتی حضوری مورد استفاده قرار گیرد. افراد با تکنیک‌های رفتار درمان شناختی یاد می‌ گیرند که رفتارهای ناهنجار خود را تشخیص دهند و آن را تغییر دهند.

CBT به افراد در زمینه مهارت ‌های مقابله‌ ای، شناسایی موقعیت ‌های مخاطره ‌آمیز و اقدامات انجام شده و جلوگیری از عود کمک می ‌کند.

این روش در مشاوره ترک اعتیاد آنلاین به دلیل اینکه با تکنیک های دیگر مرتبط می ‌باشد، مفید است و مهارت ‌های آموخته شده از طریق CBT مدت‌ ها پس از درمان اولیه همچنان مفیدند و کاربرد دارند.

2- مدیریت احتمال وقوع (CM)

این تکنیک پرکاربرد در مشاوره اعتیاد آنلاین در درمان چندین نوع اختلال اعتیادآور موثر است. به عنوان مثال، اعتیاد به الکل، مواد مخدر، ماری جوانا، بازی های کامپیوتری و این محرک ‌ها برای تشویق یا تقویت هوشیاری استفاده می ‌شوند.

در این روش پاداش‌ های مادی به عنوان انگیزه ‌ای برای رفتارهای مطلوب، مانند حفظ هوشیاری، فراهم می ‌شود. مزیت عمده CM این است که منجر به کاهش دو مورد از بزرگترین مشکلات مربوط به درمان مانند رها کردن و بازگشت به اعتیاد می ‌شود.

3- روش درمان انگیزشی (MI)

 در مشاوره برای ترک اعتیاد این روشی برای درمان افراد دمدمی مزاج است که بهترین شکل رفتار مشکل ‌ساز خود را تغییر دهند.

یکی از مزایای MI این است که با وجود کمک مشاور آنلاین اعتیاد، انگیزه خود را افزایش می دهند و طی چند جلسه برنامه ‌ای برای تغییر دارند که حس کنترل بیشتری در طول دوره درمان آنها فراهم می‌ کند.

4- رفتار درمانی دیالکتیک (DBT)

در مشاوره اعتیاد می تواند برای بسیاری از موارد سو مصرف مواد سازگار می ‌باشد، اما بیشتر در درمان اختلالات شدید شخصیت، مانند اختلال شخصیت مرزی متمرکز است.

DBT برای کاهش هوس ‌ها، کمک به بیماران در اجتناب از موقعیت‌ ها و فرصت ‌های عود مجدد، کمک به انجام اقدامات تقویت‌ کننده مصرف مواد و یادگیری مهارت های مقابله‌ ای سالم موثر است.

5- رفتار درمانی هیجانی منطقی (REBT)

این تکنیک در مشاوره روانشناسی ترک اعتیاد به بیماران کمک می‌ کند تا افکار خود را درک کنند و سپس به توسعه عادات بهتر، اندیشیدن به روش‌ های مثبت ‌تر و عقلانی و داشتن احساسات سالم ‌تر کمک می ‌کند.

مبنای مشاوره ترک اعتیاد به شیوه REBT ایده‌ تفکر منطقی است که از درون می ‌آید؛ موقعیت ‌های خارجی چیزی نیستند که احساس شادی یا ناراحتی را القا کنند.

6- مدل ماتریکس

 مدل "ماتریکس" ترکیبی از تکنیک ‌های مختلف درمان اعتیاد است و در اصل برای درمان افراد معتاد به محرک ایجاد شده است. مشاور ترک اعتیاد آنلاین بدون در نظر گرفتن پس ‌زمینه، از تکنیک‌ های مختلفی استفاده می‌ کنند و بر رفتارهای خوب و آموزش باور خویشتن، عزت‌ نفس، شان و خود ارزشی تمرکز می ‌کنند.

7- روش درمانی تسهیل 12 مرحله ای

 هدف درمان تسهیل 12 مرحله ای در مشاوره ترک اعتیاد آنلاین، ترویج پرهیز و بهبود افراد با حمایت گروه ‌های پشتیبانی 12 مرحله ای است. جلسات 12 مرحله ‌ای با عضویت افراد مختلفی چون معتادان الکلی و معتادان مواد مخدر برگزار می‌ شود.

این جلسات آنلاین برگزار می شوند و تعداد مشتاقان حضور در این جلسات هم بسیار زیاد است.

سایت مشاور ترک اعتیاد ویکی روان

اگر مایل به ترک هر نوع اعتیاد از قبیل اعتیاد به الکل، موارد مخدر، بازی های کامپیوتر و هر مورد دیگر هستید، می توانید از خدمات مشاوره اعتیاد آنلاین ویکی روان استفاده نمائید.

تنها کافیست در همین صفحه مشاور ترک اعتیاد آنلاین مورد نطرتان را انتخاب و در ویکی روان جلسه مشاوره خود را برگزار نمائید.

منبع مقاله:

https://www.wikiravan.com/consultation/addiction